معلم یار

گام به گام و نمونه سوالات و سوالات متن و ....

دوشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۰۹ ب.ظ

۱۳ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

معنی شعر روباه و زاغ:

🔹بچه زاغی یک تکه پنیر دید
آن را با دهانش برداشت و پرواز کرد

🔹روی یک درخت در یک مسیری نشست
که از آن مسیر روباهی در حال عبور بود

🔹روباه حیله گر و مکار
پایین درخت ایستاد و شروع به آواز خواندن کرد

🔹گفت: به به تو خیلی زیبا هستی
سر و دم زیبایی داری،چه پای قشنگی داری

🔹پرها و بالت رنگ سیاه و قشنگی دارد
زیباتر از سیاه رنگی وجود ندارد

🔹اگر خوب می خواندی و صدای خوبی داشتی
بهتر از تو در بین پرندگان وجود نداشت

🔹بچه زاغ می خواست قارقار کند
تا آواز و صدایش را نشان بدهد

🔹وقتی دهانش را باز کرد،خوراکی از دهانش افتاد

🔹روباه کوچک پرید و خوراکی را برداشت

  • تاریخ : ۹۹/۰۸/۱۶ ۱۳:۲۹:۴۵
  • موضوع :
  • بازدید :۷۲ views
  • نظرات : ۰

مدارک تحصیلی مورد نیاز جهت ثبت نام پذیرفته شدگان کنکورسراسری ۹۹ و چند توصیه مهم و ضروری

✅ مختص فارغ التحصیلان نظام آموزشی جدید 3-3-6

1⃣ اصل ‌مدرک ‌‌یا گواهی موقت پایان تحصیلات ‌‌دوره دوم متوسطه با امضای معاون اجرایی و مهر و امضای مدیر آموزشگاه

2⃣ فرم 602 سامانه امین (گزارش کلی سوابق تحصیلی پایه‌های دهم تا دوازدهم) از آموزشگاه محل تحصیل با مهر و امضای مدیر آموزشگاه (بهتر است معاون اجرایی هم امضاء بزند).

3⃣ اصل کارنامه تحصیلی سه سال آخر آموزشگاه محل تحصیل (پایه دهم تا دوازدهم) با مهر و امضاء آموزشگاه محل تحصیل

🔔 چند توصیه مهم و ضروری

◀️ لطفا امضاء فقط با  خودکار و یا روان نویس مشکی انجام شود.

◀️ مدارسی که معاون اجرایی ندارند،مدیر محترم در گواهینامه موقت و کارنامه ها،بجای معاون اجرایی امضاء نماید.

◀️ قطعا اصل گواهینامه پایان تحصیلات  فارغ التحصیلان خرداد و شهریور ۹۹، هنوز در بسیاری از مناطق آموزشی آماده نشده است، لذا در این مقطع جهت ثبت نام، گواهینامه موقت دیپلم، مورد قبول دانشگاهها میباشد.

◀️ دانش آموزان از مراجعه به ادارات آموزش و پرورش جهت دریافت اصل گواهینامه  و سایر مدارک اکیدا خودداری نمایند و مستقیما به آموزشگاه محل تحصیل مراجعه نمایند.

◀️ جهت ثبت نام در دانشگاههای داخل کشور،تمامی کارنامه های تحصیلی و دیپلم موقت با امضاء معاون اجرایی و مهر و امضاء مدیر آموزشگاه، دارای اعتبار میباشد و نیازی به تایید و مهر و امضاء مسئولین اداره آموزش و پرورش نمیباشد.لذا دانش آموزان و اولیا محترمشان در این خصوص، از مراجعه به ادارات آموزش و پرورش  خودداری نمایند.

◀️ درصورتیکه اصل گواهینامه پایان تحصیلات توسط ادارات آماده شده باشد و تحویل دبیرستان شده باشد، دانش آموزان دختر میتوانند با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه، آنرا از آموزشگاه محل تحصیل دریافت نمایند.

◀️ دانش آموزان فارغ التحصیل پسر، بخاطر مسایل نظام وظیفه نمیتوانند اصل گواهینامه پایان تحصیلات را از آموزشگاه دریافت نمایند.(تحویل اصل گواهینامه تابع ضوابط و مقررات خاصی میباشد.)

◀️ پیشنهاد میشود معاونین اجرایی و مدیران مدارس، مدارک لازم را از سیستم دریافت نموده و پس از مهر و امضاء و سایر امور لازم،آنها را در پرونده دانش آموز قرار دهند تا درصورت مراجعه دانش آموز،بدون معطلی پاسخگوی دانش آموز باشند.

◀️ پیشنهاد میشود که مسئولین آموزشگاه،همراه با سایر مدارک تحصیلی،کارنامه فارغ التحصیلان مهر و امضاء شده را نیز تحویل دانش آموز دهند.

◀️ پیشنهاد میشود دانش آموزان فارغ التحصیل،هنگام مراجعه به آموزشگاه محل تحصیل،کلیه مدارک تحصیلی خود را (به جزء اصل گواهینامه در مدارس پسرانه) با رعایت کلیه مقررات و ضوابط تحویل بگیرند.

◀️ مدیران محترم دقت فرمایند که در هنگام تحویل مدارک تحصیلی به دانش آموزان،مراتب دقیقا در دفتر رسید مدارک تحصیلی بصورت جزئی و تک به تک درج شود و در دفتر رسید مدارک ،از ذکر کلمه "تمام مدارک تحصیلی" اکیدا خودداری شود.

◀️ بهتر است دانش آموزان پس از دریافت مدارک تحصیلی از آموزشگاه و قبل از تحویل آن به دانشگاهها و سایر مراجع، در اولین فرصت چند سری کپی کامل جهت بایگانی شخصی خودشان داشته باشند و حتی الامکان تصاویر با کیفیتی از مدارک مربوطه داشته باشند.

◀️ دانش آموزان در نگهداری کلیه مدارک تحصیلی،خصوصا اصل گواهینامه پایان تحصیلات، دقت لازم را داشته باشند.صدور المثنی گواهینامه اصل در بسیاری از موارد امکانپذیر نمیباشد و در موارد استثناء نیز، تابع ضوابط و مقررات سخت و پیچیده میباشد و مشمول هزینه بوده و زمانبر میباشد.

◀️ لطفا پس از دریافت مدارک از آموزشگاه، از ضدعفونی کرن کردن و پاشیدن الکل و سایر مواد بر روی مدارک اکیدا خودداری شود. انجام اینکار اشتباه باعث مخدوش شدن مدارک میشود.

◀️ از تا کردن و پانچ نمودن مدارک تحصیلی اکیدا خودداری نمایید.

◀️ لطفا جهت حفظ سلامتی خودتان و دیگران در این ایام کرونایی، از مراجعات بی مورد به مدارس و ادارات خودداری نمایید.

  • تاریخ : ۹۹/۰۸/۱۵ ۱۳:۲۳:۳۱
  • موضوع :
  • بازدید :۵۹ views
  • نظرات : ۲

موضوعات انشا پایه به پایه : 

🔺پایه هفتم🔺
۱- شرح کوتاهی برای یک عکس خانوادگی .
۲- کشیدن یک تصویر برای یکی از حکایات کتاب  و نوشتن زیر نویس.
۳- پنجره ای رو به پاییز.
سفری خیالی به قطب شمال.
۴- جان بخشی نشانه های اختصاری در یک داستان کودکانه.
۵- ساحل دریا در غروب پاییز.
۶- چهارشنبه سوری .
۷- مهربان کیست در آیینه دل؟
۸- انشا با شبکه های معنایی
 الف ( دریا - طوفان- ماهیگیر - قایق - کلبه ....)
ب ( پاییز - کلاغ- خش خش - خزان- رخوت- شاخه - خشک- خورشید- سرخ- درخت)
۹ توصیف یک جزیره ناشناخته.
۱۰ - باران در شهر 
۱۱- باران و ترافیک.
۱۲- خانه ای با بچه های شلوغ 
۱۳-  چهره شهر در هنگام غروب
۱۴-  جمع آوری جملات پشت کامیونی 
۱۵- سوار بر یک قایق شیشه ای در اقیانوس 
۱۶-  سفر خیالی به اعماق زمین 
۱۷-  توصیف پرواز دسته جمعی شاپرک ها .
۱۸- توصیف یک کلبه فقیرانه یا قصر شکوهمند
۱۹- راز موفقیت
۲۰- من کیستم؟
۲۱- دورنمای زندگی
۲۲- خانه ما 
۲۳- عصای پدربزرگ ۲۴- عینک مادربزرگ ۲۵-باغ ومزرعه 
۲۶- ایران ۲۷- حیوانات 
۲۸- بازنویسی و بازآفرینی حکایت داده شده 
۲۹- شهر من ۳۰ شب یلدا ۳۱- درختان روستا ۳۲-یک روز شلوغ
۳۳- یک ورزش دوست داشتنی 
۳۴-افطارهای  ماه رمضان


🔺پایه هشتم: 🔺
۱- سری از بازار محلی شهر یا روستا
( با نوشتن حواس پنجگانه ، رنگ ها و ....)
۲- از زبان آهویی که در بیابانی تنها مانده و شکارچی در تعقیب اوست.
۳- از زبان طبیعت بی جان یا حیوانات جنگل در آتش سوزی .
۴- از زبان سگی لاغر و گرسنه در خیابان
۵- درد دل های یک جفت کفش پاره
۶- مهمان ناخوانده 
۷- از زبان تک درختی که در طول زمان سایه گستر مسافران خسته و تشنه بوده است.
۸- کفش های بالدار.
۹-از زبان مزرعه ای در انتظار باران.
۱۰- آدم برفی و رودخانه.
۱۱- گفت و گو با یک گل پژمرده.
۱۲- دغدغه های من
۱۳- گفت و گوی جویبار و درخت تشنه 
۱۴- از زبان جوجه ای در قفس-- یک تار موی سپید-- اسکناس پاره - میز و صندلی رئیس - تسبیح مادربزرگ - گل های قالی - قاب عکس کهنه .
۱۵- پشت چراغ قرمز ( دگرگونه نویسی و با حواس پنجگانه ) 
۱۶-مردمی که هرروز از کنارشان می گذریم.
۱۷- پله پله تا خدا 
۱۸- گاهی حرف هایت را قورت بده.
۱۹- صدای قارقار کلاغ.
۲۰- برداشتن یک ظرف داغ


چند موضوع متفرقه

خاطرات خاکی که تبدیل به کوزه شد

روزی که نمره خوبی گرفتم 

چرا خم گشته می گردند پیران جهان دیده 
مگر در خاک می جویند ایام جوانی را 
 
خوبی ها و بدی های پیروی از مد  در لباس پوشیدن 

آداب معاشرت در نسل امروز 

اگر گل سرخ را به خانه قلبم مهمان کنم 

هر چه کنی کشت ، همان بدروی  

آنچه از درس ادبیات آموختم 

اگر برای من مشکلی پیش بیاید 

خاطرات یک درخت خشکیده 

من یک راننده تاکسی هستم  

گفتگوی من و موبایلم

آنچه در چشمان مادرم می بینم

  • تاریخ : ۹۹/۰۸/۱۵ ۰۳:۲۶:۵۳
  • موضوع :
  • بازدید :۱۸۸۳ views
  • نظرات : ۱

موضوع 👈🏻 یک فنجان عشق ♦️


روی آرواره های زمان می غلتم؛انگار تکه ای ازوجودم درقعرخاموشی جامانده!اندامم را به غارت بردند غبارهایی که ادعای خاکی بودن می کردند...خودم را مرور می کنم: «دختری که برای همه مرهم بود،برای خودش درد!دختری که میان این فصل پرهیاهو گیرافتاده است.دختری که از عقربه های زمان آویزان است.» 
و من هنوز هم به انتظارنشسته ام گذرزمان را؛تابه نقطهٔ دیدار،درست همان پارک همیشگی،همان آغوش گرم،همان نیمکت تکراری برسم.به نقطهٔ پیوستن وآمیختن.به نقطه ای که خجالتم درآغوشت حل شد...
من،کنایهٔ حرف های مردم را به خودمان تشبیه می کنم؛تشبیه استعاره می شود وبرقلبت می نشیند!لبخند می زنی لبخند می زنم.اوج می گیریم ومی خندیم به سادگیِ این آدم ها! آدم هایی که عشق را گناهِ محض می دانند.آدم هایی که غم را بازیچهٔ عشق کردند.همان هایی که مجنون را به خاطرعشق سرزنش کردند!
نمی دانم چه فلسفه ای دارد این عشق که قهوهٔ تلخ را گواراتر از وجود می کندواشک های بی شماررا به لبخندی دلچسب بدل می سازد!
روی آرواره های زمان می غلتم. در چشم هایت خورشیدرا به تماشا می نشینم.خورشید غروب می کند زمانی که چشمانت درلحظهٔ وداع بارانی می شود.اشک هایت ازگونه ها فرو می چکد و رنگین کمانی سرخ،گونه ات را رنگ می بخشد.
چه پارادوکس تلخی....هستی اما نیستی!! شانه های تخیلت هنوز هم جایگاه من است،دست هایت هنوزهم دستم را می گیرد.
ازدور می بوسمت وبرایت چای می ریزم...بیا یک فنجان عشق بنوشیم تالحظهٔ حضرت مرگ...!
روی آرواره های زمان می غلتم اما دیگر تنها نیستم.تونیز همراه من برروی عقربک ها ثانیه به ثانیه می رقصی:)زمان را دوُر می زنیم.اینجا ساعت ازبامداد گذشته است. وسیندرلا به دنبال کفش خودراهیِ سرزمینِ عجایب می شود.من اما حتی اگر کفشم را هم گم کنم،بی تو پا به هیچ سرزمینی نخواهم گذاشت...
دستهایت به قلبم پیوند خورده است؛ دست هایم را رها کنی قلبم می میرد وخانهٔ کوچکی که جایگاهِ عشق توست تاریک می شود.
دوستت دارم واین زیباترین بهانه است برای سرودنِ یک شعرجدید:)
ای همیشه ماندگار از دور می بوسمت وبه امید رسیدن به تو هنوزهم روی آرواره های زمان می غلتم...

  • تاریخ : ۹۹/۰۸/۱۴ ۲۳:۲۴:۰۹
  • موضوع :
  • بازدید :۲۹۴ views
  • نظرات : ۰

♦️ نامه نگاری 👈🏻 نامه به یک دوست! ♦️

➕ #درخواستی 


💢یکی بود یکی نبود نامه ام اهل جدایی بود نامه با مضمون باران بود نامه ام بهانه های اشک الودم بود سلام چای پاییزی.
 سلام تک بیت سروده هایم سلام خاموشی شوق پرواز م سلام گلایل زیبای من، نامه ام هرگز بدست تو نمیرسد اما به خیالم میرسد به خیالی که به تو میرسد اسطوره خیالی ام.

 تو شوق شکفتن را به من آموختی تو یادم دادی پرواز خودش یک معجزه است تو گفتی شوق پروزام را چگونه بسرایم اما تا من مصرع اول رانوشتم قلم خشک‌شد تا جای خالی ات را دید تک‌مصرع شعرم میان انبوه کلمات پنهان شد و کاغدی که صورتش از درد جمع شد اه ای همسفر پاییز یلدا هم نتوانست ۶۰ ثانیه بیشتر  تورا نگه دارد اه اگر میشد شعرم را تمام میکردم و میرفتی حیف حیف که سرمای زمستان تورا سرد کرد و مرا به هوای بهار دیگرخواباند .
حالا چه نامه بنویسم چه تومار نه من دوباره شکفته میشوم نه تو معجزه میکنی این اخرین نوشته من
 قبل از خواب زمستانی است 

  • تاریخ : ۹۹/۰۸/۱۴ ۲۱:۲۴:۳۹
  • موضوع :
  • بازدید :۵۳ views
  • نظرات : ۰

 مثل نویسی 👈🏻 برو کار می کن ،مگو چیست کار ♦️


◀️گوشی ام که روی میز بود به لرزه درآمد،می دانستم دوباره پیام داده،خسته شده بودم ازاینکه هر روز به من قول می داد که یک کار درست حسابی پیدا می کند،اما هر روز بدتر از دیروز. به سمت گوشی رفتم وپیام را باز کردم نوشته بود:« امشب می خوام بیام خونه تون»چی؟ وای! چی نوشته بود؟خونمون!

اول باید با پدرم صحبت می کردم،نه اصلا اول با مادرم صحبت میکنم ،نه!خوب نیست...با درماندگی گوشی راروی تخت پرت کردم،می دانستم اگربابام بفهمد که کار نداردنمی گذاردباهم ازدواج کنیم،حالا چیکار کنم؟خدایا،خودت یک راه حلی جلوی پایم بگذار!

تا شب از تو اتاقم بیرون نیامدم وفقط از استرس ناخن می جویدم .از بعدازظهر تا الآن هزار باربهش زنگ زدم که پشیمانش کنم،گفتم :«من که اخلاق پدرم رامی دونم،اگه بفهمه  که شغلی نداری همه چیز و به هم می زنه »اما توسرش فرونرفت که نرفت.

زنگ خانه به صدا در آمد ضربان قلبم تند شد،برادر کوچکم به اتاقم آمدوگفت :«نگران نباش آجی !فک کنم آدم با حالیه»بعد رفت بیرون.وای!این را دیگر کجای دلم بگذارم،لباس پوشیدم وآماده شدم البته با استرس،به آشپز خانه رفتم تا چایی بریزم چایی را که بردم رفتم کنار مامانم نشستم.

بزرگترها رفتندسر اصل مطلب،یکدفعه دیدم اخمهایی بابام تو هم رفت،فهمیدم که متوجه شده شغلی ندارد،تو همین لحظه برادرم از جایش بلند شد وبرای اینکه خودی نشان دهدگفت:«آره،ما تو کتاب فارسی خوندیم که میگن برو کار می کن مگو چیست کار،بله آقای داماد!»وبعدش نشست،نزدیک بود بیحال شوم،وای! چیکار کرد وچی گفت۰۰۰۰

  • تاریخ : ۹۹/۰۸/۱۴ ۱۹:۲۴:۱۷
  • موضوع :
  • بازدید :۴۳ views
  • نظرات : ۰

ستور زبان فارسی
🔴چگونه ترکیبات وصفی و اضافی را از هم تشخیص دهیم؟

1⃣ در بین موصوف و صفت می توانیم حرف" ی" بیاوریم . مانند: درخت زیبا که می توان گفت: درختی  زیبا. در بین مضاف و مضاف الیه نمی توانیم" ی "بیاوریم .مانند :" دفتر امین " ؛ در اینجا نمی توان گفت: "دفتری امین."
2⃣ در بین مضاف و مضاف الیه می توان « این » و آن » اضافه کرد مانند : "برگ  درخت" :"برگ این درخت"  یا "مدیر آن مدرسه. " اما در بین صفت و موصوف نمی توانیم صفت اشاره « این » و « آن » اضافه کنیم .
مانند :" درخت زیبا "که نمی توانیم بگوییم:"درخت این زیبایادرخت آن زیبا "
3⃣ اگر به صفت ،"تر" اضافه کنیم کلمه ی جدید معنی دار خواهد بود مانند : 
"دانش آموز کوشا" که اگر به آن تر اضافه کنیم می شود:
" دانش آموز کوشاتر" که معنی می دهد. درحالی که اگر" تر" به مضاف الیه بپیوندد ، معنی نخواهد داشت. 
مانند:" درکلاس تر "که معنی نمی دهد.


4⃣اگر کسره صفت و موصوف را برداریم و فعل "است" را به آن اضافه کنیم جمله ای معنی دار ساخته می شود. مانند : آموزگار مهربان+ است که می شود: "آموزگار ,مهربان است." اما مضاف و مضاف الیه چنین نیست . مانند "کفش فاطمه + است" که می شود :"کفش, فاطمه است" و جمله ما در این شکل درست نیست.

  • تاریخ : ۹۹/۰۸/۱۴ ۱۷:۲۱:۱۱
  • موضوع :
  • بازدید :۲۴ views
  • نظرات : ۰

دانش زبانی فارسی
🔴راههای تشخیص صفت و موصوف از مضاف و مضاف الیه 
📌۱_در بین موصوف و صفت می توانیم حرف ی بیاوریم .
✨مانند:پسرزیباکه می توان گفت:پسری زیبا.
🔷دربین مضاف ومضاف الیه نمیتوانیم ی بیاوریم .
✨مانند : کفش محمد ؛ در اینجا نمی توان گفت کفشی محمد .
📌2. در بین مضاف و مضاف الیه می توان » این « و » آن « اضافه کرد
✨مانند : ساحل دریا
     ساحل این دریا 
   صاحب آن مغازه
🔷دربین صفت وموصوف نمی توانیم صفت اشاره »این«و»آن« اضافه کنیم .
✨   مانند : پسر زیبا
🔷   نمی توانیم بگوئیم پسر این زیبا  یا، پسر آن زیبا 
📌3. اگر کسره صفت و موصوف را برداریم و فعل است را به آن اضافه کنیم جمله ای معنی دار ساخته می شود.
✨مانند : مادر مهربان + است که می شود مادر مهربان است.
اما مضاف و مضاف الیه چنین نیست .
✨مانندکیف سارا+است که می شود کیف سارااست وجمله مادراین شکل درست نیست.
📌4. همچنین اگر به صفت، تر اضافه کنیم کلمه ی جدید معنی دار خواهد بود 
✨ مانند:کوه بلندکه اگربه آن تراضافه کنیم میشودکوه بلندترکه معنی می دهد.
🔷درحالی که اگرتربه مضاف الیه بپیوندد ، معنی نخواهدداشت مانند در کلاس تر که معنی نمی دهد.

  • تاریخ : ۹۹/۰۸/۱۴ ۱۶:۲۱:۵۶
  • موضوع :
  • بازدید :۱۱۴ views
  • نظرات : ۰

#معنی لغات مهم درس هوشیار


پیوسته =مدام و همیشه .......
تاختن= اسب را بشدت هرچه تمامتر راندن 
کمند=ریسمان یا طنابی که در مبارزه بر حریف انداخته و بسوی خود میکشند 
فرود می ارود= پایین اوردن

باز=(اِ) پرنده ای است مشهور و معروف که سلاطین و اکابر شکار فرمایند. (برهان ) . نام طایر شکاری . (غیاث ). شهباز. (دِمزن ). بمعنی باز شکاری مشهور است . 
تربیت می کرد= پرورش دادن 
اتفاقا = ازقضا . ناگهانی 
ملک= پادشاه

پی=دنبال دنباله
چیره= غلبه . پیروزی
مرکب= هر انچه بر ان سوار شوند
دامان=دامنه حاشیه 
زلال=پاک روشن

چکیدن= اند ریختن
جام=پیاله .ساغر .ظرفی از طلا
خواست=اراده کردن
ازرده خاطر=ناراحت

گشت= شد
مالاماال=پر 
هلاک کردن=در گذشتن
رکاب دار=جلودار یا کسی که وظیفه اش نگه داشتن رکاب است تا دیگری سوار اسب شود

بی درنگ=بلا فاصله
مجال=فرصت
منبع=اصل منشا ماخذ
سراسیمه=هراسان 
نهاد= گذاشت

#معنی.لغات.درس.سوم.هوشیاری

  • تاریخ : ۹۹/۰۸/۱۴ ۱۴:۲۰:۵۹
  • موضوع :
  • بازدید :۲۲ views
  • نظرات : ۰

🌍 ﻧﺎﺑﺮﺍﺑﺮﻱ ﺟﻬﺎﻧﻲ  
 
ﺛﺮﻭﺕ ﻭ ﺩﺭﺁﻣﺪ .ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺯﻧﺪﮔﻲ. ﺩﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ ﻣﺴﻜﻦ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺁﻣﻮﺯﺵ . ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ.  ﺍﺷﺘﻐﺎﻝ  .ﮔﺬﺭﺍﻧﺪﻥ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﻓﺮﺍﻏﺖ . 
ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﻬﻤﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﺳﻨﺠﺶ ﻧﺎﺑﺮﺍﺑﺮﻱ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﺍﺳﺖ ﻋﺎﻣﻞ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻭ ﻋﻨﺎﺻﺮﻱ ﭼﻮﻥ      ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺗﻮﻟﻴﺪ   ﺩﺭﺁﻣﺪ  ﺍﺷﺘﻐﺎﻝ  
 
ﻋﻮﺍﻣﻠﻲ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻳﻚ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺛﺮ ﻣﻲ ﮔﺬﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺯﻧﺪﮔﻲ         ﺭﺍ ﺧﻮﺏ ﻳﺎ ﺑﺪ ﻛﻨﺪ             
                           
 ﻋﺰّﺕ    ﺍﻣﻨﻴﺖ ﺁﺯﺍﺩﻱ   ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺷﺎﺩﻱ    ﺭﺿﺎﻳﺖ 
 
ﺷﺎﺧﺺ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﻲ ﺑﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﻭ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎ ﻭ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﻪ ﻋﺎﻣﻞ   
    ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ    
          
   ﺑﻬﺪﺍﺷﺘﻲ    
                 
     ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ    
                
ﻣﻼﻙ ﻫﺎﻱ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ    
 
ﺩﺭﺁﻣﺪ ﻭ ﺭﻓﺎﻩ ﺍﻣﻴﺪ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻳﺎ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻃﻮﻝ ﻋﻤﺮ ﺳﻮﺍﺩ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺵ 
  
ﭼﻬﺎﺭ ﮔﺮﻭﻩ ﺷﺎﺧﺺ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ 
 
 ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺧﻴﻠﻲ ﺑﺎﻻ  
ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺑﺎﻻ 
ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﻣﺘﻮﺳﻂ  
ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﭘﺎﻳﻴﻦ 
 
   ﺍﻟﻒ) ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﻭ ﺭﻓﺎﻩ    
ﺟﻨﺒﻪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺳﻄﺢ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺭﻓﺎﻩ ﺍﺟﺘــﻤﺎﻋﻲ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﻛﺎﻓﻲ ﺷﻐﻞ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺮﻳﺪ ﺩﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ ﻛﺎﻻ ﻭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺴﻜﻦ ﻭ.. ﺁﻣﻮﺯﺵ ، ﺗﻔﺮﻳﺢ ﻭ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ 
 
 
ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺛﺮﻭﺕ ﻣﺎﺩﻱ ﻭ ﺭﺷﺪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﺑا ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻧﺎﺧﺎﻟﺺ ﺩﺍﺧﻠﻲ  ﻭ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﺳﺮﺍﻧﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻴﺮﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ .     
            
ﺏ) ﺍﻣﻴﺪ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻳﺎ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻃﻮﻝ          
                 
  ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺳﺎﻝ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ  ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ ﻛﻮﺩﻛﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻛﺸﻮﺭ   ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻋﻤﺮ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺯﻧﺪﻩ ﺑﻤﺎﻧﺪ     
ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻃﻮﻝ ﻋﻤﺮ ﺩﺭ ﭼﻪ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻳﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ : ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﻣﺤﻴﻄﻲ ﭘﺎﻙ ﺑﺪﻭﻥ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ﻏﺬﺍﻱ ﻛﺎﻓﻲ ﺁﺏ ﺳﺎﻟﻢ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﺩﺭﻣﺎﻧﻲ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﻫﺎﻱ ﭘﺰﺷﻜﻲ  
ﺍﻣﻴﺪ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻳﺎ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻃﻮﻝ ﻋﻤﺮ ﺩﺭ ﭼﻪ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻳﻲ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺍﺳﺖ : ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ  ﻋﺪﻡ ﺩﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ ﻏﺬﺍ ﺁﺏ ﺁﺷﺎﻣﻴﺪﻧﻲ ﻧﺎ ﺳﺎﻟﻢ  ﻛﻤﺒﻮﺩ ﭘﺰﺷﻚ ﻭ ﺩﺍﺭﻭ ﺟﻨﮓ ﻫﺎﻱ ﺩﺍﺧﻠﻲ ﻭ ﺧﺎﺭﺟﻲ  ﮔﺮﺳﻨﮕﻲ ﻭ ﺳﻮ ﺗﻐﺬﻳﻪ  
      پ) ﺳﻮﺍﺩ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺵ         
        
ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺑﺎ ﺳﻮﺍﺩﻱ ﻳﺎ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺑﺰﺭﮔﺴﺎﻻﻥ ﺑﺎ ﺳﻮﺍﺩ ﺩﺭﺻﺪ ﺛﺒﺖ ﻧﺎﻡ ﻛﻞ ﻛﻮﺩﻛﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻦ ﺗﺤﺼﻴﻠﻨﺪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺳﺎﻝ ﻫﺎﻱ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻛﺸﻮﺭ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺑﺎ ﺳﻮﺍﺩﻱ ﻭ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻣﻌﻠﻢ  
ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺳﺎﻝ ﻫﺎﻱ ﺗﺤﺼﻴﻞ :  ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺳﺎﻝ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﻳﻚ ﻛﺸﻮﺭ ﺩﺭ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ       
  
 
ﻋﻠﻞ ﻭ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻧﺎﺑﺮﺍﺑﺮﻱ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ 
1ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺧﺎﺭﺟﻲ 
 
ﻣﺴﺘﻌﻤﺮﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎ ﺩﺭﮔﺬﺷﺘﻪ 
 
ﺍﺷﻐﺎﻝ ﻧﻈﺎﻣﻲ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎ  
ﺩﺧﺎﻟﺖ ﻭ ﻧﻔﻮﺫ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭ ﺩﺍﺧﻠﻲ 
 
ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﻘﻼﻝ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ 
2ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺩﺍﺧﻠﻲ 
ﺟﻨﮓ ﻭ ﻛﺸﻤﻜﺶ ﻫﺎﻱ ﺩﺍﺧﻠﻲ  
ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﻱ ﻏﻠﻂ 
 
ﺑﻲ ﺳﻮﺍﺩﻱ ﻭ ﻧﺎ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻣﺮﺩﻡ  
ﻏﻔﻠﺖ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩ ﻫﺎ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺧﻮﺩ 
 
ﻧﺪﺍﺷﺘﻦ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﭘﺸﺘﻜﺎﺭ ﻭ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻭﺿﻊ 
 
ﻧﺒﻮﺩﻥ ﻭﺣﺪﺕ ﻭ ﻣﺸﺎﺭﻛﺖ ﺑﻴﻦ ﻣﺮﺩﻡ

  • تاریخ : ۹۹/۰۸/۱۴ ۱۳:۱۹:۰۳
  • موضوع : پایه نهم ,
  • بازدید :۲۹ views
  • نظرات : ۰
صفحهات ۱ ۲